Tukikohtamme ympäri Helsinkiä ovat täynnä hyvin hoidettua ja
monikäyttöistä raskasta kalustoa. Asiassa on vain yksi haittapuoli: kalusto ei
ole niin vähähiilistä kuin se voisi parhaimmillaan olla. Tavoitteena onkin
siirtyä vähitellen sähköiseen kalustoon, mutta asiassa on muutama este ja
hidaste.
Raskaan liikenteen sähköistyminen etenee henkilöautoja
hitaammin muun muassa siksi, että kuorma-autoilla ja työkoneilla on pitkä käyttöikä.
Tällä hetkellä sähkökäyttöinen raskas kalusto on kallista ja sitä on huonosti
saatavilla. Esimerkiksi sähköisiä kuorma-autoja ja pakettiautoja on kyllä tulossa
markkinoille vielä vuoden 2020 aikana, mutta niitä valmistetaan vain pieni erä.
Tällä menolla kalustomme uusiutuu harmillisen verkkaisesti.
Helsinki haluaa olla hiilineutraali vuonna 2035 – ja Stara
jo vuonna 2030. Liikenteen hiilipäästöjen pienentämisellä on iso rooli
tavoitteiden saavuttamisessa. Sähköiset ajoneuvot alentavat myös ympäristömelun
määrää. Muutosta voidaan nopeuttaa muuntamalla nykyisiä kuorma-autoja ja
työkoneita sähkökäyttöisiksi. Tekniikka on olemassa, ja Suomessa jo tehty
kokeiluja.
Retrokuormurista ekokuormuri
Olemassa olevan ajoneuvokantamme muokkaaminen sähköiseksi
vaikuttaa mielenkiintoiselta mahdollisuudelta, joka parhaimmillaan voi merkittävästi
nopeuttaa vähähiiliseen liikenteeseen siirtymistä. Niinpä Stara rakentaa parhaillaan
konseptia muunnossähköisestä kuorma-autosta. Projektissa siis retrokuormurista
tehdään fit – siitä nimi eRetrofit.
Seitsemän vuotta käytössä olleesta kuormurista tehdään
sähkökuormuri. Projektiin valittu kuorma-auto on ihan tavallinen Staran
kuormuri normaaleine työlaitteineen. Nyt sen voimalinja vaihdetaan sähköiseksi
ja ohjaus ohjelmoidaan uudelleen. Kokemusten perusteella laaditaan tekninen
suunnitelma
voimalinjan muutoksesta sekä sähköteknisen että mekaanisen toteutuksen osalta.
Muunnettu ajoneuvo otetaan normaaliin päivittäiseen käyttöön
ja sen suoriutumista seurataan telemetrian avulla. Yksi kysymysmerkki on akun
kesto, sillä eRetrofit-kuormurin tulee pärjätä tavalliselle kuorma-autolle
niin, että välilataukset eivät ylitä kuljettajan tavanomaisia taukoja. Seurantajakson
jälkeen kokemukset dokumentoidaan ja julkaistaan.
Projektiin valittu kuormuri on jo purettu ja sen alustaa
hiekkapuhalletaan ja pohjamaalataan, jotta sähköiselle voimalinjalle saadaan
puhdas asennusalusta. Keväällä vuorossa on jälkiasennus ja kesällä
järjestelmien testaus. Ensimmäisiin testiajoihin päästään toivottavasti
syksyllä. Toiveissa on saada sähkökuormuri pilottiajoon ja sitten hyväksyntöjen
jälkeen normaaliin tuotantoon vuodenvaihteen jommallakummalla puolella.
Kasvun ja yrittäjyyden mahdollisuuksia
Projektissa on muitakin hyviä tavoitteita, kuten uuden
tiedon saaminen sähköisen raskaan kaluston elinkaarikustannuksista. Tämä tieto
tärkeä, jotta jatkossa investoinnit voidaan tehdä yhä paremmin perustellen ja
ennakoiden. Projektissa selvitetään myös, minkälaista huoltoa kalusto tulee
jatkossa vaatimaan sekä miten huolto vaikuttaa käyttökustannuksiin.
Lisäksi projektin puitteissa rakennetaan vielä tämän vuoden
aikana pikalatauksen mahdollistavia yhteiskäyttölatureita sähköbussien
latausasemien yhteyteen. Kun kaupungin toimijat tiivistävät yhä yhteistyötään,
niin raskaan kaluston yhteiskäyttölaturit toteutuvat ja niiden käyttöaste on
korkea. Ei ole järkevää rakentaa päällekkäisiä latausjärjestelmiä.
Isossa kuvassa Helsingillä ja Suomella on mahdollisuus olla
raskaan ajoneuvokaluston sähköistämisen etujoukoissa, jos alan parhaat
asiantuntijat saadaan entistä tiiviimpään yhteistyöhön. Tämä luo kustannusten
lisäksi mahdollisuuksia myös uudenlaiselle yritystoiminnalle, kun uusia palveluntuottaja-
ja toimittajaverkostoja syntyy. Uusi yrittäjyys voi liittyä esimerkiksi ajoneuvojen
konversioihin, sähköisten ajoneuvojen telemetriaan ja reittioptimointiin tai huoltoon
ja kunnossapitoon. Stara haluaa osaltaan kannustaa toimittajia ja valmistajia
tuottamaan palveluita, joiden avulla kaluston sähköistäminen ja ilmastotavoitteisiinsa
pääseminen nopeutuvat.
Hanke kestää syyskuusta 2019 kevääseen 2021. Hankkeen toteuttavat Stara ja Forum Virium
Helsinki yhteistyökumppaneinaan Tampereen ammattikorkeakoulu sekä VTT.
Paavo Lehmonen
Staran logistiikan kehityspäällikkö. Kiinnostunut puhtaammasta ja helpommasta
huomisesta, vastuullisesta liiketoiminnasta, järkevistä prosesseista,
kuvantamisesta, hahmontunnistuksesta, droneista sekä yhdessä tekemisestä ja
iloisista ihmisistä.
No comments:
Post a Comment