Monday, May 24, 2021

Yhden tietotyöläisen yksi työpäivä

Musta kissa työpöydällä.

Herätyskello soi aamulla ties monennenko kerran. Vilkaisen kelloa − päivän ensimmäisen Teams-kokouksen alkuun on puoli tuntia. Ehdin nippanappa suorittaa pikaiset aamutoimet. Meikit ja kampaukset eivät ole tarpeen, sillä palaveri on Staran sisäinen eivätkä kamerat ole käytössä.

Kokouksessa käymme läpi viherpuolen tuotekortteja Mobilenote-järjestelmästä. Asiantuntijoina ovat viherhoidon vastaava työnjohtaja ja teknisentuen laatupäällikkö. Tavoitteena on suoraviivaistaa töiden kirjaamista. Kokouksemme kestää tunnin ja saamme hyvin asioita kasaan. 

Starassa digitaalista järjestelmää käytetään moneen, muun muassa työtuntien ja töiden kirjaamiseen, leikkivälineiden tarkastuskierroksiin ja asiakaspalautteiden käsittelyyn. Toimin järjestelmän pääkäyttäjänä ja vastaan sen kehityksestä ja ylläpidosta. 

Olen sopinut seuraavaksi Kyläsaareen treffit katuhoidon työnjohtajan kanssa. Pyysin päästä tutustumaan katujen kevätpesuun ja sovelluksen käyttöön autojensiirrossa. Tapaan toimistolla myös kunnossapidon vastaavan työjohtajan. Samalla tulee hoidettua muitakin työasioita. Käytämme sisätiloissa maskeja. 

Kentällä

Kadulla on tekemisen meininki. Paikalla olevat siirronvalvojat merkitsevät tablet-laitteilla pestävälle kadulle pysäköidyt ajoneuvot. Autot siirretään pois mahdollisuuksien mukaan lähikaduille. Ihmettelen kaluston määrää. Työ sujuukin ihailtavan nopeasti, koska kalustoa on riittävästi. 

Pesujen valmistelu on alkanut jo 48 tuntia ennen varsinaista pesua. Silloin kadulle viedään kyltti, jossa tiedotetaan kadun tulevasta siivouksesta. Tästä tehdään pystytyspöytäkirja, johon merkitään kaikki kadulla olevat autot. Siivouksen alkaessa näiden autojen omistajien ei tarvitse maksaa auton siirrosta, jos auto on vielä paikoillaan. Mobilenote on siirronvalvojien tärkein työkalu. Oli avartavaa päästä näkemään sen toimivuutta käytännössä.

Takaisin kotitoimistoon 

Loppupäivä menee sisähommissa kotona. Luen sähköposteja ja vastailen niihin. Muutama puhelinsoitto tulee. Staran työntekijät tarvitsevat useimmiten apua sähköposti- tai tunnusongelmissa. Annan puhelimitse neuvoja tai ohjaan eteenpäin, jos en voi auttaa. 

Töiden välillä heitän pyykit koneeseen ja rupattelen hetken 18-vuotiaan poikani kanssa. Hän asuu kotona ja suorittaa siviilipalvelustaan etänä. Työpäivän lopuksi on saatava vielä kuppi kahvia ja pieni herkku: Snickers jäätelöpatukka on heikkouteni. Päivä alkaa olla pulkassa. Kentällä käynti kruunasi tämän työpäivän. Kentän väen tapaaminen on työni suola, se muistuttaa minua miksi ja kenelle teen tätä työtä. 

Sammutan koneen, lopettelen palkkatyöt ja siirryn palkattomiin töihin.


Riitta Tamm

Riitta Tamm.

Kirjoittaja on puutarhuri ja it-tradenomi, 
joka toimii tällä hetkellä it-sunnittelijana Starassa.  





#starahelsinki #luottokumppani #helsinki #tietotyö #etätyö #katupesu #kadut #digiseuranta 


No comments:

Post a Comment